... pomagamy ludziom rosnąć ...
Programy dla młodzieży
Ogladasz, dyskutujesz, wiesz! |
|
I. Programy dla szkółA. Edukacja emocjonalna przeciw agresji
Jakich spodziewamy się efektów?
B. Jak sobie radzić z mediami? Jak być inteligentnym konsumentem wpływu?Cel zajęć Wedle określenia Philipa Zimbardo jesteśmy konsumentami wpływu i chodzi o to, abyśmy byli świadomi, jakie i kiedy czynniki na nas działają. Nikt – póki żyje – nie jest w stanie całkowicie uniezależnić się od nich wszystkich i należy wątpić czy to jest możliwe i potrzebne. Wpływ może być zarówno zły jak i dobry: może nas „podnosić” i pomagać w naszym życiu i rozwoju, jak i powodować, że tracimy rozum, dobra i pieniądze.
Wybrane tematy i problemy jakie omawiamy w trakcie zajęć:
Wedle określenia Philipa Zimbardo jesteśmy konsumentami wpływu i chodzi o to, abyśmy byli świadomi, jakie i kiedy czynniki na nas działają. Nikt póki żyje nie jest w stanie całkowicie uniezależnić się od nich wszystkich i należy wątpić czy to jest możliwe i potrzebne. Wpływ może być zarówno zły jak i dobry: może nas „podnosić” i pomagać w naszym życiu i rozwoju, jak i powodować, że tracimy rozum, dobra i pieniądze.
Wybrane tematy i problemy jakie omawiamy w trakcie zajęć: 1. Dlaczego telefon jest ważniejszy od wszystkiego? 2. Czy rozrywką można kogoś kontrolować? 3. Dlaczego czytasz to, co czytasz; dlaczego oglądasz to, co oglądasz? 4. Inwazja manipulatorów 5. Co mówi muzyka? O jakim życiu opowiada? Co gra w twoim telefonie i dlaczego? 6. W jakie grasz gry i co z tego wynika? 7. Internet i pornografia 8. Facebook 9. Jesteś odporny na reklamę? Nie ulegasz modzie? Jasna sprawa... 10. Harry Potter i twoja wiara: krzyż czy magiczna różdżka 11. Czy życie bez Internetu jest możliwe? 12. Miłość. Po prostu chodzi o miłoś C. Profilaktyka zintegrowana (narkotyki, seks, alkohol)Cel zajęć
Istotą profilaktyki zintegrowanej polega na unikaniu wszelkich zagrożeń przez wychowanka (m. in. unikaniu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków, przemocy, wczesnych kontaktów seksualnych, pornografii) dzięki przyjęciu mądrego i zdrowego stylu życia. W profilaktyce zintegrowanej kładzie się akcent na kształtowanie silnej motywacji do realizowania młodzieńczych pragnień i marzeń. Uzyskanie zmiany postaw i zachowań w jednym z obszarów ułatwia istotną modyfikację całego postępowania.
Mamy nadzieję, że proponowane przez nas narzędzia w pełni umożliwiają każdemu uczniowi, uniknięcie zagrożeń związanych w przypadku zetknięcia się z różnego rodzaju środkami psychoaktywnymi. Przełożenie zdobyczy współczesnej psychologii i pedagogiki na język praktycznych wskazań i technik zawsze było dla nas najważniejszym zadaniem. Program i cele warsztatu Po zaprezentowaniu materiałów audiowizualnych, uczestnicy zajęć będą proszeni – w zależności od sepeciki przebiegu zainteresowań klasy – o ich skomentowanie w grupach a następnie, po zaprezentowaniu efektów swojej pracy, zostanie przeprowadzona dyskusja, w której szczególny nacisk będzie położony na praktyczne możliwości zastosowania zdobytej wiedzy. Podstawowy cel zajęć, to:
[i] Nie mniej interesujące elementy wzmacniania empatycznej wyrozumiałości można znaleźć w programie przeciwdziałania przemocy stosowanym w U.S.A. przez Johnson i Johnson (za Szecówka, 1978, str. 79). Prowadzili oni treningi obejmujące czteroosobowe zespoły uczniowskie. Zespół czterech osób pracuje parami, które zajmują przeciwstawne stanowisko wobec jakiegoś zagadnienia. Każda para przygotowuje możliwie najbardziej przekonującą prezentację problemu, by zapewnić druga stronę o słuszność swego poglądu. Po przedstawieniu wszelkich argumentów dochodzi do zamiany ról i pary prezentują stanowisko swych przeciwników. Ostatecznie po próbie spojrzenia na dany problem z obu stron, wczucia się w poglądy przeciwnej dochodzi do konsensusu, i wypracowania najtrafniejszego osądu na zadany temat. Johnson i Johnson przytaczają wyniki badań wskazujących, że treningi te wpłynęły między innymi na rozwój poznawczo – społeczny młodzieży, budowanie trwałych więzi. Konflikty i agresja były zastępowane porozumieniem i mediacjami.
[ii] Knowska (1987, str. 81 – 85) opisała akcję empatyzująca przeprowadzoną w 1982 roku w szkołach fińskich. Akcja ta miała na celu rozwijanie emocjonalności uczniów, podejmowanie przez nich zachowań pozytywnych ze społecznego punktu widzenia. Akcja dotycząca empatii przybrała w różnych szkołach Finlandii odmienną intensywność, od rozklejania plakatów przedstawiające symbole akcji oraz organizowania porannych ceremonii szkolnych na których propagowano między innymi postawy empatyczne po stworzenie tygodniowego programu poświęconego kwestiom empatii w czasie którego: - Omawiano w klasach problem empatii; - Wykorzystywano szkolne kluby i kółka zainteresowań, w których temat empatii stawał się treścią gier, konkursów; - Propagowano temat empatii podczas porannych uroczystości szkolnych; - Organizowano różnorodne festiwale i konkursy, na które zapraszano rodziców uczniów, gdyż współpraca szkoły z domem ucznia w kształtowaniu postaw empatycznych młodzieży potraktowano jako sprawę wielkiej wagi. Akcja ta pod nazwą „pod powierzchnią” stanowiła przedmiot badań grupy fińskich naukowców. Celem tych badań było stwierdzenie czy przez taką kampanię można kształtować poziom zdolności empatycznych. Przeprowadzono badania przed rozpoczęciem kampanii i po niej. W ich wyniku stwierdzono, że akcja empatyzująca istotnie wpłynęła na rozwinięcie zdolności empatycznych u uczniów owej akcji. Stwierdzono, że wskaźnik „emocjonalnej wrażliwości” wzrósł najbardziej znacząco u dzieci i młodzieży poddanych najbardziej intensywnym oddziaływaniom empatyzującym. W wyniku badań stwierdzono także, iż nawet w tych szkołach w których nauczyciele byli niezbyt pozytywnie ustosunkowani do kampanii empatii (określając ją jako niepotrzebną, mało efektywną, kolidującą z pracą szkoły) istniały znaczne pozytywne zmiany w empatii uczniów |